torsdag 18 januari 2018

Recension: Carolines arv av Katherine Webb

Titel: Carolines arv
Författare: Katherine Webb
Format: Pocket
Antal sidor: 462
Förlag: Historiska media
Hyllvärmare2018
Nr 2 Kaosutmaningen 2018

"Systrarna Beth och Erica återvänder till familjens släktgods en mörk och fuktig vinterdag. När de går igenom gammelmormor Carolines tillhörigheter väller minnena över dem. Idylliska barndomssomrar som ruvar på olösta hemligheter och gåtor som måste få ett svar.
Minnen av kusin Henry som försvann spårlöst en het sommardag.
Minnen av en elak mormor vars liv kantades av ett bittert svek.
Och en familjehemlighet som spänner över två kontinenter och mer än hundra år."

----------------------

Den här boken har jag haft två ex av sedan 2016, första exet hittade jag på en loppis och ett par månader senare fick jag ett ex som sommarläsning från förlaget. Jag har kikat på den lite då och då men inte hunnit sätta igång med att läsa den. Men nu var det äntligen dags.
Carolines arv är Katherine Webbs debutroman  och jag lockades både av det och av baksidestexten. Den lät helt enkelt som en bok för mig.

I boken blandas tre tidsperioder, nutid med Beth och Erica som återvänder till släktgodset där de tillbringade somrarna, minnen från sommaren då kusin Henry försvann och så den äldsta delen, gammelmormor Carolines livshistoria.

Jag hade lite svårt att komma in i boken men ju längre in i berättelsen jag kom desto lättare gick läsningen. Jag har alltid tyckt mycket om den här typen av släkthistorier med familjehemligheter och mysterier, speciellt när de utspelar sig på gamla engelska släktgods och där leverar Carolines arv precis det jag fastnar för.
Men...samtidigt är berättelsen väldigt omständig med lite för mycket kringelkrokar som i mina ögon egentligen var onödiga. Jag hade alltså gärna sett att boken kortats ner lite grann.

Trots mina invändningar så gillar jag den här debutromanen och kommer definitivt att se till att läsa mer av den här författaren (jag vet ju att det kommit ut fler böcker av henne)

Tack Historiska media för rec.exet!


Carolines arv finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar