tisdag 30 januari 2018

Tematrio: Rasism/Slaveri

Än så länge har jag varit väldigt slö idag, troligtvis har det lite att göra med att jag nog sov lite för mycket inatt och var alldeles mosig i hjärnan när jag vaknade. Jag sov nämligen 8 timmar och det hör till ovanligheterna, mitt normala sömnbehov ligger på högst 5-6 tim/natt. Jag försöker i alla fall hålla igång lite så jag inte degar ihop totalt och då är det dags för ännu en utmaning. Temat för Lyrans Tematrio  idag är rasism/slaveri. Lyran uppmanar

Berätta om tre bra böcker eller filmer som handlar om rasism/slaveri!


------------------------------

 Det här ämnet var relativt enkelt att hitta böcker till eftersom jag råkat läsa en del sådant de senaste åren

Här är min trio






All kärlek förbjuden av Anders Eklöf
Rasism i 50-60-talets USA där rasgränserna inte fick överträdas













Dolda tillgångar av Margot Lee Shetterly
Färgade kvinnor som mot alla odds lyckades skaffa sig utbildning och därefter jobb inom en sektor som nästan var förbehållet vita i 60-talets USA. Mycket om den tidens medborgarrättskamp i USA.
Har också filmatiserats.






Välkommen till Himmelsta av Hanna Landahl
Om "nyanlända" på en liten ort och smygrasismen bland invånarna.





8 kommentarer: