onsdag 10 januari 2018

Recension: Drakviskaren av Lovisa Wistrand

Titel: Drakviskaren
Serie: Alvblodstrilogin
Författare: Lovisa Wistrand
Format: Inbunden
Antal sidor: 599
Förlag: Whip Media
Recensionsexemplar
Nr 3 Kaosutmaningen

"Vid 21 års ålder får alla kvinnliga solalver en förmåga. Men Iszaelda får ingen. hon är annorlunda. Utstött. Passar inte in.
När byn attackeras och bränns till marken, ger sig Iszaelda av efter hämnd. Ödet tar henne från den frostklädda skogen Valeanre, till Gorgoroths djungler och ruinerna av den underjordiska staden Sumetra. Fiendens ledare måste dö, och hon ska bli den som dödar honom.
Men så får hon känslor för en man. En man vars kärlek skulle förstöra allt. Och medan en uråldrig kraft väcks till liv, en kraft som alla trodde var utdöd, kastas Iszaelda in i en farlig kamp, där gränsen mellan det goda och det onda är vingtunn.
Allting har ett pris och ingenting är gratis. Hur mycket är Iszaelda villig att offra? Kan hon viga sitt liv åt krafter som ingen borde lita på? Och kan hon döda den hon älskar?"

----------------------------

När jag fick förfrågan från författaren om jag ville läsa den här boken så var jag tvungen att ta mig en riktig funderare. Egentligen hade jag ju inte tid men samtidigt måste jag försöka läsa lite mer fantasy och drakar och alver lät perfekt för mig (jag är ganska petig med vad som fungerar för mig när det gäller fantasy). Vågskålen vägde i alla fall till förmån för den här boken och det är jag glad för idag.

Drakviskaren är författarens debutbok och första delen i Alvblodstrilogin. Som vanligt när det gäller fantasy så tar det lite tid för mig att ställa om mig till en ny "världsbild" men det gick ändå förvånansvärt fort med Drakviskaren. Miljö- och personbeskrivningarna förflyttade mig väldigt snabbt till Iszaeldas värld och det var riktigt roligt att befinn sig där även när det händelserna var mörka. Jag gillar den detaljrika världen där alverna t o m har ett eget språk.

Iszaelda är en stark tjej som vägrar foga sig efter regler som i hennes ögon är orimliga och onödiga, och jag uppskattar alltid tjejer som går emot strömmen. Det bästa är ändå att varken hon eller andra karaktärer i boken är enkelspårigt bara goda eller onda, de flesta har både positiva och negativa egenskaper, och det gör dem mer trovärdiga. Trots att jag gillar många av karaktärerna är det ändå en drake som blir min favorit och det är draken Nyx.

Jag var faktiskt inte det minsta förvånad över att Iszaelda faller för en "olämplig" man, det var nog nästan vad jag förväntade mig eftersom det passar så bra med hennes personlighet. Och jag förstår henne helt och fullt eftersom jag själv är svag för "bad boys".

Det tog tid för mig att läsa den här boken, men det var inte på grund av boken utan för att jag själv inte riktigt hade tillräckligt med tid. När jag väl kunde sitta ner och koncentrera mig så flög sidorna förbi och jag kunde inte slita mig från boken.
Drakviskaren är lättläst och spännande  med äventyr i en annorlunda värld som verkligen triggar igång fantasin. Även om man, som jag,  i vanliga fall inte läser så mycket fantasy  fastnar man lätt i den här boken och kan inte sluta läsa. Jag ser verkligen fram emot nästa del i trilogin!

Tack Lovisa Wistrand för rec.exet!

Smakprov ur boken finns HÄR


Drakviskaren finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage/E-bok
Bokus Kartonnage/E-bok
CDON Kartonnage





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar