torsdag 4 januari 2018

Recension: Storstadskärlek av Lina Forss

Titel: Storstadskärlek
Serie: Stockholm Romance del 2
Författare: Lina Forss
Format: Inbunden
Antal sidor: 412
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Attraktionen går inte att ta miste på när begravningsentreprenören Fia Frid och investmentbankiren George Dunkel springer in i varandra på Narvvägen en grå vinterdag.
Problemet är bara att George är nybliven änkling och Fia har lovat sig själv att aldrig mer bli kär. Som en ursäkt för att fortsätta ses efter en första het natt tillsammans börjar de konsultera varandra yrkesmässigt. Fia gör dock klart att hon inte vill ha hans kärlek förrän han kommit över sin sorg - och definitivt inte hans ekonomiska hjälp.
Samtidigt har Marika, vän till Georges bortgångna fru, bestämt sig för att George ska bli hennes. Mellan sina hemliga dejter med George stöter Fia i tid och otid ihop med Marika, och hon börjar allt tydligare se hennes rätta jag. hur ska Fia få George att förstå vem Marika egentligen är? Hur ska hon få begravningsbyrån att gå runt? Och - är George värd att vänta på?"

----------------

Den här boken kom som en överraskning från förlaget och jag tycker ju mycket om överraskningar. Inte nog med det, jag både behöver och vill läsa mer romance, en genre som jag definitivt inte läser tillräckligt av i vanliga fall.Storstadskärlek är andra boken i författarens serie Stockholm Romance. Jag har inte läst första boken, men det behövdes faktiskt inte, Storstadskärlek fungerade alldeles utmärkt att läsa fristående.

Den här boken var väldigt lätt att komma in i och berättelsen tar fart omedelbart. Jag hade faktiskt väntat mig att handlingen till stor del skulle utspelas i Stockholm (och då speciellt det glittriga nattlivet) men så blir det inte riktigt. Det är inte till nackdel för berättelsen, snarare tvärtom, jag gillar småstadsomgivningar bättre.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om personerna i boken. På ett sätt är systrarna lite för färglösa för min smak, samtidigt kan jag emellanåt tycka att de är småcharmiga i all sin vimsighet och smågnabbandet systrar emellan är lite gulligt. George har jag rakt av svårt för, han är lite för polerad och lite för PK för min smak, jag gillar en viss kantighet och ruffighet bättre. Men det handlar ju helt om personliga preferenser, det finns nog många som tycker om honom.
Den som jag faktiskt gillar bäst är den som är mest elak i den här berättelsen, nämligen Marika. Även om hon är obehaglig så är hon den enda som är beredd att ta till nästan vad som helst för att få sin vilja fram och hon känns mer trovärdig än de flesta andra personerna i berättelsen.

Det som jag har riktigt svårt för i den här boken är att begravningar och begravningsbyråer är inblandade, det är lite fel tidpunkt för mig med sådant. Under de senaste åren har jag haft en del kontakter med begravningsbyråer och därför har jag svårt just nu att uppskatta den miljön som bakgrund till en romantisk miljö.

Storstadskärlek är en underhållande och trevlig roman som jag tror jag skulle ha uppskattat mer om det inte hade varit så fel tillfälle för mig att läsa om kombinationen romantik och begravningsbyråer. Människor som inte har samma koppling till begravningar som jag har just nu kommer nog att ta till sig den här boken på ett helt annat sätt än jag.

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!



Storstadskärlek finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar