onsdag 24 januari 2018

Kulturkollos veckoutmaning: Året var 1968




De här veckan tänkte jag faktiskt delta i Kulturkollos veckoutmaning, trots att temat egentligen inte riktigt passar för mig. Temat är året 1968 och utmaningen lyder

Undertecknad var inte född – inte ens påtänkt – 1968. Ändå så är årtalet något magiskt i min värld. Studenterna – ungdomarna – syntes, protesterade och ockuperade. Världen demonstrerade mot Vietnamkriget och till och med vår egen utbildningsminister visade högt och tydligt sitt missnöje med det stora landet i väster. Jag tänker också på Janis Joplin, på The Rolling Stones, Bob Dylan och inte minst vår egen Cornelis Vreeswijk.
Vad tänker du på när du hör Året var 1968?

--------------


1968 har inte satt speciellt stora spår hos mig och jag kommer själv inte ihåg så mycket om det året. Vad som hände i världen och Sverige var jag tvungen faktiskt att googla på. Av det har jag tagit med sånt som jag själv tycker är intressant eller som jag läst om i andra sammanhang.

Privat: Jag var så pass ung då att min värld var väldigt liten, i princip bara staden jag bodde i , kompisarna och skolan.Jag hade ett år kvar innan jag skulle göra inträdesprovet till realskolan men det pratdes redan mycket om vilka som tänkte göra den och vilka som skulle gå kvar i folkskolan, och självklart försökte vi ta reda på hur svårt provet var. Min farfar och farmor bodde i Sverige och jag tillbringade en del av sommaren hos dem. Men att jag också skulle flytta till Sverige var inte ens på planeringsstadiet ännu.

Annars är det väl närmast 60-talsmodet som jag då tyckte var jättefint. Mamma var väldigt modemedveten vilket inte alltid sågs med blida ögon i vår lilla stad, och  det är speciellt hennes kläder jag kommer ihåg.


Världen:

- Martin Luther King blev mördad den 4 april
- Edna Ferber  (skrev boken Show Boat som låg till grund för musikalen Teaterbåten) avled den 16 april
- Helen Keller (den första dövblinda personen som avlade en akademisk examen, skrev en självbiografi som senare t ex filmatiserades 3 gånger)  avled 1 juni
- Johnny Cash spelar in albumet At Folsom Prison i Folsom State Prison
- Robert Kennedy blir skjuten den 5 juni


Sverige:

- Kårhusockupationen  24-27 maj
- invandrarelever får möjlighet att få modersmålsundervisning (när jag flyttade till Sverige var den undervisningen i full gång men ännu inte speciellt genomtänkt, hehehe)
- kommunal vuxenutbildning (Komvux) införs














1 kommentar: