söndag 21 januari 2018

Recension: Sanningen av Harlan Coben

Titel: Sanningen
Originaltitel: Fool me once
Författare: Harlan Coben
Format: Inbunden
Antal sidor: 363
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar
Nr 25 Kaosutmaningen  2018

"Före detta stridspiloten Maya Stern ser en otänkbar bild fångas av den digitala babyvakten: hennes tvååriga dotter Lily leker med sin pappa Joe - som blivit brutalt mördad två veckor tidigare...

Mayas liv skakas om ytterligare när det framkommer att det finns ett samband mellan det olösta mordet på hennes syster Claire och joes död. För att hitta svaret på gåtorna måste Maya ta itu med djupa hemligheter från det förflutna, men några gör allt för att sanningen ska förbli dold."

-----------------------

Jag har läst några av Harlan Cobens fristående böcker och tyckt väldigt mycket om dem så när jag såg den här visste jag direkt att jag ville läsa den.

Huvudpersonen Maya är verkligen min typ av person. Hon är stark utan att vara en superkvinna och vet med sig att hon klarar de flesta situationer hon ställs inför. Det som gör henne lite ovanlig är hennes militära bakgrund och de negativa erfarenheter från krigssituationer som hon bär i ryggsäcken.

Intrigen är intressant ända från första början och det dyker upp många vändningar som får mig att gissa vilt på vad (och vem) det egentligen är som ligger bakom alla händelser. Jag gissar och gissar men inser gång på gång att jag tittat åt fel håll och haft helt fel. När väl upplösningen kommer är den, trots alla gissningar, en total överraskning.

Sanningen är en lättläst och spännande bladvändare som jag slukade på rekordtid, den var omöjlig att lägga ifrån sig när man väl börjat läsa.
Den här boken kommer att filmatiseras med Julia Roberts i huvudrollen och det lär bli en väldigt spännande film om den följer boken ens någorlunda.

Tack Bookmark förlag för rec.exet!




Mer info om författaren och hans böcker finns på Harlan Cobens websida

Andra böcker av Harlan Coben jag recenserat

Saknar dig
Främlingen


Sanningen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar