tisdag 23 januari 2018

Veckans topplista vecka 4: Förintelsen



Idag är jag väldigt seg i starten och har verkligen svårt att komma igång, men nu är det dags. Jag börjar med Veckans Topplista som anordnas av Johannas deckarhörna. Temat idag är

Förintelsen (med anledning av förintelsens minnesdag den 27/1)

----------------

Det är svårt att välja bara fem med tanke på att jag läst ett antal böcker om förintelsen underde senaste 50 åren (mina föräldrar tyckte det var viktigt att jag läste om den så tidig som möjligt). Jag har valt några av de böcker jag läst under de senaste åren och så några som jag läst för länge sedan. Böckerna är inte listade i någon inbördes ordning och titlarna på de böcker jag recenserat är länkade till recensionen




1. Anne Franks dagbok
Den här är nog den som väldigt många har läst.











2. Mila 18 av Leon Uris. Om utrymningen och förstörelsen av Warszavas ghetto, där en grupp judar stred emot och försvarade sig  mot Hitlers trupper. Endast ett fåtal överlevde. Den här läste jag ett flertal gånger för länge sedan.












3. De fattiga i Lodz av Steven Sem-Sandberg














4. Hitlers furier: tyska kvinnor i förintelsens tjänst av Wendy Lower
En riktigt läskig fackbok om de kvinnor som jobbade för hitler både i koncentrationslägren men också inom administrationen av förintelsen.










5.  Ung i ghettot av David Safier



















12 kommentarer:

  1. denna av Uris har jag inte läst, bra böcker, inte läst alla här.

    SvaraRadera
  2. Anne Frank och Sem Sandbergs fantastiska bok har jag läst.

    SvaraRadera
  3. Hitlers furier har jag inte sett, den skriver jag upp på min lista. Intressant med det perspektivet. Hur kunde de..?

    SvaraRadera
  4. Hitlers furier har jag inte läst, den skriver jag upp på min lista. Hur kunde de..?

    SvaraRadera
  5. Leon Uris Mila 18 är en otroligt bra bok, unga människor som vill bita i mer borde läsa den. De fattiga i Lodz handlar väl om samma sak (?) men är ju så omfångsrik att vem som helst blir avskräckt, tyvärr.

    SvaraRadera
  6. Ung i ghettot kom jag på när jag postat mitt inlägg

    SvaraRadera
  7. Ung i ghettot är jag nyfiken på att läsa. Hitlers furier verkar intressant, om än otäck.

    SvaraRadera
  8. Hitlers furier vill jag läsa.

    SvaraRadera
  9. De fattiga i Łódź är nog den senaste jag har läst. Kände att jag nog nådde gränsen för vad jag tålde med den.

    SvaraRadera
  10. Ung i ghettot vill jag läsa.

    SvaraRadera
  11. Se där, vi har samma etta och tvåa!

    SvaraRadera