söndag 18 mars 2018

En smakebit på søndag - Oskuld och erfarenhet

Lördagen gick riktigt bra, trots snöandet. Jag fick äntligen ihop sista bunten dokument jag hållit på med (i evighet känns det som) och om allt går igenom så kan jag lägga det ärendet slutgiltigt på hyllan. Och trots att jag alltså hade en del att göra så hann jag ändå sitta ett bra tag och läsa. Nu håller jag tummarna allt allt flyter på lika bra på söndagen.
Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

--------------------

Min smakbit kommer från sidan 9 i Oskuld och erfarenhet av Tracy Chevalier (titeln är länkad till Bokus och där finns mer info om boken)




"Det fanns något förödmjukande över att sitta där och vänta i en kärra på en trafikerad Londongata med familjens alla ägodelar travade omkring en, till öppet beskådande för nyfikna människor. Jem Kellaway satt bredvid stapeln med windsorstolar som hans far hade tillverkat åt deras eget hem för flera år sedan, och han iakttog med bestörtning hur de förbipasserande öppet granskade kärrans last. Han var inte van vid att se så många främmande människor på en och samma gång - om en enda obekant person dök upp i deras by i Dorsetshire skulle det vara en händelse som diskuterades i dagar efteråt - och att dessutom vara så utlämnad åt deras uppmärksamhet och forskande blickar. Han hukade sig ner bland familjens bohag och försökte göra sig mindre synlig. Jem, en gänglig pojke med smalt ansikte, djupt liggande blå ögon och ett rödblont hår som lockade sig nedanför öronen, var inte den som brukade dra blickarna till sig, och folk kikade också mer på familjens tillhörigheter än på honom."


18 kommentarer:

  1. känner till författaren men har inte läst Oskuld och erfarenhet. ännu. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Har inte läst boken, inte än iaf. Stort tack för smakebiten !
    Ha en fin söndag !

    SvaraRadera
  3. Vilken jobbig situation, kan lätt känna relatera till den.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Säger som Mrs Calloway, känner till författaren, men denna har jag inte läst.

    SvaraRadera
  5. You made my day! Jag är jätteförtjust i Chevalier och har läst alla hennes böcker, utom denna, för den visst jag inte fanns! Så stort tack, nu ska den beställas, bums!

    SvaraRadera
  6. Har tittat på den här författaren flera gånger för det är alltid så vackra omslag till böckerna. Värt att läsa vad det verkar, tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
  7. Jag känner till författaren, har nog en bok i bokhyllan av henne.

    SvaraRadera
  8. Det var längesen jag läste Chevalier, kanske borde plocka upp henne igen :)

    SvaraRadera
  9. Jeg har boken Jente med perleøredob av Tracy Chavalier på leselisten. Der har den dessverre stått lenge. Denne heter Uskyld på norsk og jeg legger den til leselisten denne og :-)
    Takk for tips og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  10. Har läst en hel del av Chevalier men inte den här. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Har läst en annan bok av den här författaren, men inte den här.

    SvaraRadera
  12. Intressant att det verkar finnas en ny bok av Tracy Chevalier!

    SvaraRadera
  13. Jag har inte alls hört talas om författaren, här finns uppenbarligen en lucka hos mig. Måste kollas upp. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  15. Tack för smakbiten! Tycker mig känna igen författarnamnet, men inte inte varför. Fick nåt o fundera på. :)

    SvaraRadera
  16. Låter intressant. Blir nyfiken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  17. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera