torsdag 8 mars 2018

Hett i hyllan #134


Det räckte visst med en ordentlig vilodag, och så en dag på halvfart, nu är jag igång igen. Eftersom det är torsdag så är det dags för Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

---------------

Mina hyllor är fulla med loppisfynd så det får bli ett från 2016 idag


Skumtimmen av Johan Theorin
Baksidestext:
"En dimmig sensommardag i början av sjuttiotalet försvinner en liten pojke på norra Öland utan några som helst spår. I dagar och veckor letar familjen, polisen och frivilliga efter honom.
Mer än tjugo år senare får pojkens mor Julia ett oväntat samtal från sin far, sjökaptenen Gerlof Davidsson. Han har fått ett brev utan avsändare med posten. Brevet innehåller en liten pojkes sandal.
Julia återvänder motvilligt till barndomens ö och sin åldrige far. Först nu får hon höra talas om en mytomspunnen ölänning, Nils Kant, som en gång satte skräck i en hel bygd. Han är död och begraven sedan länge, långt innan Julias pojke försvann.
Ändå finns det de som har sett Nils Kant. Han sägs ibland vandra på det öländska alvaret i skymningen. I Skumtimmen."






Jag har ju hört mycket om Johan Theorin och hans böcker men jag var lite osäker på ifall de skulle funka för mig. När jag en hittade den här på en loppis för en billig peng så köpte jag den lite på vinst och förlust. Skulle jag inte gilla den så var 5-10,- ingenting att gråta över. Jag köpte sen Sankta Psyko vid ett annat tillfälle och läste den och tyvärr var den inte en bok för mig. Den här har jag ändå sparat för jag vill inte ge upp en författare bara för att en av hens böcker inte funkar för mig. Så den här stannar nog i bokhyllan ett tag till och så provar jag igen med Theorin när jag får lite tid över.



2 kommentarer: