måndag 5 mars 2018

Tematrio - Sorg

Jag hade en massa planer på vad jag skulle göra idag, men det blev pannkaka av allt. Av någon anledning så tog det bara stopp och jag fick absolut ingenting gjort, jag orkade inte ens läsa. Så den här måndagen blev en riktig slödag  Nåja, någon gång ska man väl ha det också, jag får istället ta mig i kragen och sätta igång ordentligt imorgon.
Nu är det i alla fall dags för Lyrans Tematrio och idag är temat Sorg. Lyran uppmanar

Berätta om tre texter som gestaltar sorg!

---------------------------

Det här temat var svårt, jag läser ganska lite böcker om sorg, för mig räcker verkligheten mer än väl. Men sorg i någon form finns nog i väldigt många böcker så tre får jag nog ihop.





Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak av Pigge Werkelin & Lena Katarina Swanberg
Pigge Werkelin som förlorade hela sin familj i tsunamin berättar om vad som hände, om sin sorg och om vägen ur sorgen










Saffransköket av Yasmin Crowther
Maryam bär med sig en ryggsäck full med sorg över allt som hänt henne och allt hon saknar i sitt nuvarande liv.










Tillbaka till Berlin av Emanuel Litvinoff
I den här boken finns många olika typer av sorg: Martins sorg över vad det blivit av hans hemland. Hugos sorg över att ha förlorat Putzi som svek honom.









7 kommentarer:

  1. Saffransköket blir jag sugen på att läsa

    SvaraRadera
  2. Pigges bok glömde jag helt bort.

    SvaraRadera
  3. inte läst någon, verkar vara starka böcker.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig - väljer inte böcker om sorg "i onödan", s a s.

    SvaraRadera
  5. Tillbaka till Berlin skulle jag kunna tänka mig att läsa.

    SvaraRadera
  6. Nummer 1 och två har jag läst för ganska länge sedan. De är väldigt bra båda två.

    SvaraRadera
  7. Inga jag läst men Saffransköket och Tillbaka till Berlin verkar intressanta.

    SvaraRadera