torsdag 8 mars 2018

Helgfrågan vecka 10


Jag har tagit min kvällsvila så nu tänkte jag sätta mig och läsa ett tag. Men först är det dags att svara på Mias Helgfråga. Den här gången vill hon veta

Vad tycker du om särskrivning i böcker?
Bonusfråga: Lets dance börjar snart(23 mars). Hur är det med dig, brukar du svinga de lurviga någon gång?

---------------

Är det nånting jag kan bli riktigt rejält irriterad på så är det särskrivning.  En enda kan bero på feltryckning, men vimlar det särskrivningar i en bok så är det inte acceptabelt.  I början, när fenomenet dök upp så kunde jag ibland bli lite smått road, men numera orkar jag inte ens skratta åt eländet. Lär man inte längre inte ut i skolan enkla knep som gör det lättare att veta vad man skriver ihop och vad man särskriver?

Nej, jag dansar inte.

17 kommentarer:

  1. Tycker inte att det är särskrivning så ofta i böcker men kanske haft tur? Och så lyssnar jag ju en hel del...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är svårt att särskriva i ljudböcker :D

      Radera
    2. Hahahahahahahahahaha!!! Dagens bästa!!! :D

      Radera
  2. Helt enig med dig om särskrivningarnas hemskhet!

    SvaraRadera
  3. Särskrivare borde steglas!

    SvaraRadera
  4. När min systers barn var små (i slutet av 80-talet) så fick de lära sig i skolan att särskriva. Det blev enklare för dem då, var motiveringen :o

    SvaraRadera
  5. Fruktansvärt ... Men vad har vi att sätta emot?

    SvaraRadera
  6. Undrar varför det heter "svinga sina lurviga" när så många rakar benen...? Dansar gör jag mest i huvudet. :)

    SvaraRadera
  7. Mycket särskrivningar, felstavat och konstiga meningar gör det trögt med läsningen.

    SvaraRadera
  8. Våra barn särskriver då och då... Jag tror engelskans starka inflytande gör det svårare att naturligt "se" vad som ska inte ska särskrivas i svenska.

    SvaraRadera
  9. Det får inte förekomma för mycket då kan man inte läsa texten. 👩‍🏫

    SvaraRadera
  10. Jag tror säkert lärarna gör sitt bästa för att förhindra särskrivning!

    SvaraRadera
  11. Jag gillar inte heller särskrivningar.

    SvaraRadera
  12. Japp, vi jobbar hårt med särskrivningar. Just nu känns det som om förkortningar är värre. I ljudböcker borde väl särskrivningen vara enskild betoning. Som polis man, ytter dörr, pistol kula. Det skulle jag nog vilja höra :).

    SvaraRadera
  13. Har varit med om allvarliga fall av särskrivning i eböcker... och nä, det var ju inget vidare, blev lite svårläst. Men ibland kan ju särskrivningar bli kul på skyltar i affärer, mer förekommande i såna sammanhang tror jag.

    SvaraRadera
  14. Särskrivning kan störa fruktansvärt och så kan ju dessutom ordet få en helt annan betydelse.

    SvaraRadera