måndag 19 mars 2018

Recension: Caradrius av Henrik Johansson

Titel: Caradrius
Författare: Henrik Johansson
Format: E-novell
Antal sidor: 21
Förlag: Fafner förlag
Recensionsexemplar

"Alice är allvarligt sjuk. Själv bryr hon sig inte. Men det gör Jack. De är unga och lever i samhällets ytterkant, ett skitigt och rått Göteborg, präglat av våld, Aids-noja och droger. En av Jacks torskar berättar att Caradrius har återuppväckts. Pestfågeln som helar sjuka ska finnas i en rivningskåk. Jack bestämmer sig för att de ska finna fågeln. Han är villig att göra vad som helst, bara Alice blir frisk."

----------------------

Henrik Johansson vann Fantastiknovelltävlingen 2017 med den här novellen. Jag är i vanliga fall inte mycket för skräck, men med den här kunde jag slå två flugor på en smäll, jag behöver läsa fler noveller och jag behöver också tänja mina gränser lite. Och numera har jag ju även löst mina problem med e-böcker, men noveller är fortfarande det enklaste för mig att läsa i det formatet. När jag alltså fick förfrågan om att läsa Caradrius så tvekade jag inte utan sa ja.

Det är mycket svärta i den här berättelsen med Jack och Alice som lever i samhällets botten där det handlar om att utnyttja eller utnyttjas. Samtidigt finns där en ljusglimt i form av Jacks kärlek och lojalitet där han är beredd att göra vad som helst för att hjälpa Alice, oavsett vad det skulle innebära för honom själv.

Den här novellen faller för mig inte riktigt inom det som kallas för "skräck" för samtidigt som den är obehaglig så berättar den ju också om kärlek och vänskap, så det finns ljusglimtar som mjukar upp det svarta och skitiga. Jag upplever faktiskt inte ens den magiska Caradrius som skrämmande, snarare tvärtom.

Jag har alltid varit lite tveksam när det gäller noveller och tyckt att berättelserna i dem sällan är fullständiga, men jag ger mig när det gäller den här novellen. Caradrius är verkligen läsvärd!

Författarens blogg finns HÄR

Tack Henrik Johansson för rec.exet!


Caradrius finns att köpa hos t ex

Adlibris E-novell
Bokus E-novell








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar