måndag 5 mars 2018

Recension: Snö av Jakob Mjöbring

Titel: Snö
Serie: Katja Lyss del 2
Författare: Jakob Mjöbring
Format: Pocket
Antal sidor: 248
Förlag: Lind & Co
Recensionsexemplar

"Katja Lyss är polis och före detta professionell frfiåkare med en specialtjänst inom NOAx som hanterar brott med internationella förgreningar. Hennes skidsemester i Kittelfjäll strax innan jul avbryts av ett vedervärdigt dubbelmord i en renvaktarstuga ut i den väglösa och vackra västerbottniska fjällvärlden.
Samtidigt som snön vräker ner och sakta men säkert suddar ut alla spår ger sig Katja ut på en jakt som tar henne från Kittelfjll till Paris och tillbaka ut i de branta och vita vidderna.
Katja försöker tyda spåren i snön som pekar såväl baklåt mot forntiden som in bakom kulisserna i dagens digitala värld, styrd av enorma datamängder och trångsynta algoritmer. I alla tidevarv verkar sökandet efter mer information vara det väsentliga, men frågan är om någon längre vet vad som är sant.

---------------

Jag läste första delen, Köld, i höstas och i januari i år fick jag mail från författaren med en förfrågan om jag också skulle vilja läsa del två och tre. Självklart ville jag det, jag tyckte ju om första delen.

Det var ett riktigt sammanträffande att när jag tog upp den här boken och började läsa så blev det ett riktigt snökaos och kallt här hos oss.  Det är framför allt de här vintermiljöerna som jag fastnar för i den här trilogin. Författaren lyckas så bra med att förmedla kylan och snömassorna där uppe i norr att jag blir tvungen att ta på mig ett par extra strumpor, tända eld i braskaminen och fixa en mugg varm te för att inte frysa alltför mycket.

Katja är en person som jag tycker bra om helt automatiskt, hon är min typ av person. Hon är en stark och tuff kvinna som jobbar hårt och tar sitt yrke på allvar. Nånting annat jag tycker om med henne är att hon har en lite mer internationell bakgrund än vad man är van vid när det gäller poliser i norr.

Det är högt tempo hela boken igenom och resan till Paris blir lite som grädde på moset. Det blir ett flertal oväntade vändningar i mordgåtan och jag misstänker än den ena, än den andra för att vara mördaren.  Tyvärr blev jag lite besviken på upplösningen, i mitt tycke var den lite för tillkrånglad. Boken är spännande och jag gillar ju Katja så jag tänker sätta igång med tredje delen, Is, i serien så snart som möjligt.

Tack Jakob Mjöbring för rec.exet!

Min recension av första delen i trilogin

Köld



Snö finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket
Bokus Inbunden/Pocket
CDON Inbunden/Pocket


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar