fredag 9 mars 2018

Recension: Is av Jakob Mjöbring

Titel: Is
Serie: Katja Lyss del 3
Författare: Jakob Mjöbring
Format: Inbunden
Antal sidor: 181
Förlag: Mjöbrings skriv & prat
Recensionsexemplar

"När Katja Lyss rings ut en iskall söndag i december för att undersöka ett upphittat finger i ett sommarstugeområde utanför Umeå tar en svindlande historia sin början. Fyndet blir startskottet för spektakulära attacker och en medveten smutskastning mot hela poliskåren. Ny avhuggna fingrar lämnas som ledtrådar, men Katja och hennes kollegor är hela tiden steget efter. Samtidigt förbereder sig Umeå för avslutningen av det omdiskuterade Kulturhuvudstadsåret, men vad är egentligen motivet och hur hänger allt ihop? Är Katja personligen en pjäs i ett gigantiskt spel eller råkar hon bara vara en livsfarligt ambitiös polis på helt fel plats?"

---------------
Den här boken fick jag av författaren när jag hade recenserat första delen och han frågade om jag ville läsa de andra delarna i serien. Självklart jag ville.

Trots att det här är tredje delen i serien så hamnar den här boken tidsmässigt före de andra böckerna. Jag är inte helt tillfreds med det även om det inte var några problem med att läsa boken och alla tre böckerna går att läsa helt fristående.

Miljöbeskrivningarna med is och snö är otroliga även i den här boken, man känner verkligen kylan och snön när man läser så jag såg till att sitta framför brasan med en mugg te när jag läste så jag inte skulle frysa alltför mycket.

Det är verkligen högt tempo i den här boken och jag känner att jag nu kommer ännu närmare Katja när jag får veta mer om hennes bakgrund och om det som hänt tidigare. Jag gillar verkligen Katja Lyss och faktiskt så tycker jag också mer och mer om Esmeralda också.

Is är en spännande berättelse med en del riktiga överraskningar. Trots att det bara skulle bli en trilogi så hoppas jag faktiskt på att författaren fortsätter att skriva om Katja Lyss. Jag gillar alla tre böckerna om Katja men jag tycker nog att den här är bäst.

Tack Jakob Mjöbring för rec.exet!

Mina recensioner av de tidigare delarna

Köld
Snö




Is finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar