torsdag 15 mars 2018

Helgfrågan vecka 11


Det har varit en "sådan" kväll i kväll. Jag somnade i soffan och sov stenhårt i ett par timmar, dvs fick ingenting gjort. Maken glömde bort sig och missade sitt favvoprogram och hann bara se ett par minuter på slutet.Resultatet blev alltså en helt bortslösad kväll.  Men lite ska jag hinna få gjort, först svara på veckans Helgfråga och sen ska jag sätta mig och läsa. Den här veckan vill Mia veta

Jag är smått allergisk mot brevväxling i böcker.
Vad ogillar du i böcker?
Bonusfrågan: Dr Jekyll och Mr Hyde har väl alla hört talas om, förvandlas du någon gång till Mr.Hyde?

-----------------

Nånting som får mig att gnissla tänder är namedropping när det gäller märkesvaror. Jag förstår poängen även utan detaljerade förklaringar på vilka märkeskläder någon har på sig, eller exakt vilket sminkmärke eller parfym som alla använder... 
Även om jag ofta gillar detaljer så finns det böcker där författaren verkar tro att jag som läsare är totalt hjärndöd så precis allt måste förklaras in i minsta detalj för att jag ska förstå. 

Bonusfrågan: Oja, med jämna mellanrum fast när det gäller mig så är det ingen dold personlighet som tittar fram...Jag är nog i mångt och mycket en Dr Jekyll och Mr Hyde. Oftast snäll och vänlig men kan triggas i gång ganska enkelt om man vet vilken knapp man ska trycka på. Några (jag tänker inte avslöja alla, hehehe) av mina "knappar" är oärlighet, att använda sig av andra för att själv vinna fördelar, mobbing, bristande respekt mot medmänniskor osv osv.  Och ju äldre jag blir desto längre blir listan. Som tur är så har jag med tiden lärt mig att hålla mig i schack något sånär i de flesta situationer, men spyr sen galla när jag kommer hem istället (stackars maken som ibland måste lyssna!)


12 kommentarer:

  1. Om det blir namedropping av varumärken tvingas man ju misstänka att skribenten fått betalt för inte alldeles glasklar reklam ...

    SvaraRadera
  2. böcker med mycket märken kan åldras fort

    SvaraRadera
  3. Det finns mycket som triggar igång min Hyde-sida, men värst är nog den där bristande respekt-triggern. Många verkar helt sakna den biten i uppfostran.

    SvaraRadera
  4. Det är nog ofta som närmaste familjen får lida när man är uppretad.

    SvaraRadera
  5. Brevväxling kan fungera om texten är välskriven. Läs mer på min blogg vad jag ogillar. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  6. Jag försöker också hålla Mr Hyde i schack.

    SvaraRadera
  7. Namedropping när det gäller varumärken i böcker gör mig trött.

    SvaraRadera
  8. Ja namedropping är sjukt jobbigt, där håller jag med dig. Mobbing gör mig förbannad med och nochalant beteende.😤

    SvaraRadera
  9. Namedropping är sällan passande, det har du rätt i.

    SvaraRadera
  10. övertydliga böcker gillar jag inte heller. folk som ljuger för en kan få en ganska uppretad

    SvaraRadera
  11. Namedropping är en styggelse! ;)

    SvaraRadera
  12. Håller med dig, "namedropping" kan vara riktigt irriterande.

    SvaraRadera