fredag 2 mars 2018

Recension: Bränd himmel av Gilly Macmillan

Titel: Bränd himmel
Originaltitel: Burnt Paper Sky
Författare: Gilly Macmillan
Format: Inbunden
Antal sidor: 454
Förlag: Modernista
Hyllvärmare 2018
3X3 under 2018

"Under en söndagsutflykt i Leigh Woods strax utanför Bristol låter Rachel Jenner sin åttaårige son springa i förväg. Ben är utom synhåll bara en kort stund. Sen är han borta - och Rachel befinner sig mitt i varje förälders värsta mardröm.
I media slår försvinnandet ner som en bomb. Några ödesdigra handlingar får både pressen och allmänheten att vända sig mot Rachel. Och samtidigt visar det sig att Rachels syster bär på fruktansvärda hemligheter.
Kriminalkommissarie James Clemo och hans kollega Emma Zhang arbetar intensivt med det prestigefyllda fallet.  Men när ledtrådar slutar i återvändsgränder och lögner kommer fram i ljuse blir läget allt mer desperat - för alla inblandade.
Rachel är pressad till bristningsgränsen av sorgen och den förkrossande oron över sin son, av trycket från polisutredningen och den hårt dömande allmänheten. Vem kan hon egentligen lita på? Och vem kan lita på henne?

----------------------------

Den här boken är ett av mina loppisfynd som jag köpte 2016 på Erikshjälpen. Att jag fastnade för den här boken var nog mycket för att den är författarens debutroman och jag är ju svag för debuter. En deltagande orsak var nog också att baksidestexten lät lovande. Tyvärr blev den stående i bokhyllan fram tills nu då jag plockade fram den till några av de utmaningar som jag deltar i det här året.

Att ett barn försvinner är nog en mardrömstanke för varje förälder och trots att jag själv inte har några barn så kan jag föreställa mig vilken ångestfylld situation det är, och det är alltid lika läskigt att läsa om sådant. Stämningen blir direkt ganska skrämmande för man kan ju inte låta bli att rita upp diverse scenarion i huvudet när man läser och utgången i de scenariorna är inte precis ljus. Och de tankarna sammanfaller sen på ett ganska skrämmande sett med de spekulationer av media och på nätet som Rachel drabbas av. Och det är ju så det är även i det verkliga livet, hur mycket man än försöker låta bli att spekulera så gör man det automatiskt och det blir än värre när man påverkas av media och självutnämnda experter på nätet.

Bränd himmel är en lättläst och spännande bok som jag sträckläste. Den här författaren vill jag definitivt läsa fler böcker av.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Gilly Macmillans websida

Bränd himmel finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok




2 kommentarer:

  1. Kul att du också gillade :) Jag blev så glad när jag såg att det kommer en ny bok av henne i sommar.

    SvaraRadera