lördag 24 mars 2018

Recension: Sommar i det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan

Titel: Sommar i det lilla bageriet på strandpromenaden
Originaltitel: Summer at Little Beach Street Bakery
Serie: Lilla bageriet
Författare: Jenny Colgan
Format: Pocket
Antal sidor: 397
Förlag: Massolit pocket
Kaosutmaningen 2018 nr 1

"Sommaren har anlänt till det lilla fiskeläget i Cornwall och Polly Waterford kunde inte vara lyckligare. Hon är förälskad: i den vackra kuststaden där hon bor, i sitt bageri på strandpromenaden, och mest av allt i sin pojkvän.

Men under ytan gnager en oro. Den milda sommarbrisen som sveper genom staden verkar bära något olycksalig med sig. Hennes nyfunna vän har precis blivit änka, och hoppas att flytten till staden ska lindra hennes sorg. Men Polly vet något som helt kan rasera vännens försiktiga steg mot återhämtning. Samtidigt får pojkvännen brottas med plikter han trodde att han hade lämnat bakom sig och Polly börjar få svårt att hantera hans allt längre perioder av frånvaro.

Polly siktar mjöl, knådar deg och bakar bröd. Men ingenting verkar hindra den storm som kommer. Är hon på väg att förlora allt det hon kommit att älska?"

------------------------

Jag läste första delen om det lilla bageriet nästan exakt ett år sedan och tyckte den var jättemysig så under året som gått har jag skaffat de andra delarna också och väntat på rätt tillfälle att börja läsa. Och just nu behövde jag något lättläst med hög trivselfaktor och då passar ju den här boken perfekt.

Det jag älskar i de här böckerna är miljöbeskrivningarna, de får mig att vilja packa mitt pick och pack och åka dit på en gång.Min andra stora favorit i böckerna är Neil, som jag nog är rätt så förälskad i, jag skulle definitivt inte ha något emot att ha en egen lunnefågel.
I just den här boken uppkommer ett nytt problem med bageriet i form av en besserwisser till man vars handlingar hotar hela Pollys existens på ön. Men till och med det är det ganska trevligt att läsa om, besserwissern är nästan lite rolig med alla sina tvärsäkra idéer.

Berättelsen i sig är rätt så förutsägbar, men det är faktiskt rätt så skönt att bara behöva läsa rätt av och hela tiden veta att allt ändå kommer att ordna upp sig på slutet. Det tråkiga är att Polly inte bakar lika mycket som i den tidigare boken och det saknar jag. Men det uppvägs lite av recepten i slutet av boken, som får mig faktiskt sugen på att prova någon av dem trots att jag är helt enkelt urusel på att baka.

Nästa bok, Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden, ligger bland mina olästa böcker och det ska bli jättekul att läsa den också.

Min recension av första delen i serien

Det lilla bageriet på strandpromenaden


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Jenny Colgans websida

Sommar i det lilla bageriet på strandpromenaden finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket /E-bok
Bokus Inbunden/Pocket
CDON Inbunden/Pocket/E-bok



1 kommentar: