torsdag 22 mars 2018

Recension: När Madonnan återvände till San Veronica av Ingvar Hellsing Lundqvist

Titel: När Madonnan återvände till San Veronica
Författare: Ingvar Hellsing Lundqvist
Format: Häftad
Antal sidor: 26
Förlag: Books on Demand
Recensionsexemplar

"Som borgmästare i en mexikansk stad får vi följa hennes kamp mot social nöd och hänsynslösa drogkarteller. Berättelsen är inspirerad av verkliga händelser men får också ett skimmer av betvingande magi.
En fånge som arbetat åt kartellen misshandlas brutalt i ständiga förhör. Han besitter unik och farlig kunskap. De är genom hans ögon och tankar vi får följa skeendet ända fram till det dramatiska men också oväntade slutet."

----------------


Jag har gång på gång lovat mig själv att läsa mer noveller men det har inte riktigt blivit av, så när jag fick erbjudandet om den här och eftersom ämnet var väldigt intressant så tackade jag ja.

Själva berättelsen är baserad på Maria Gorrostietas (borgmästare i en liten stad i Mexico) öde. Tyvärr verkar det ju sällan gå bra för dem i Latinamerika som försöker strida emot korruption, kriminalitet och droger, sådant får man ibland läsa i tidningar.

Det var en grym verklighet hon levde i och att då försöka förbättra för sina medmänniskor är väldigt modigt, speciellt när man vet vad det kan innebära för en själv. Jag blev så nyfiken att jag faktiskt var tvungen att googla på Maria Gorrostieta och läsa mer om henne.
Nu är ju novellen bara baserad på hennes liv och inte en biografi men den gör ju att man vill veta mer.
Den är välskriven och lättläst men som vanligt, när det gäller noveller,  så skulle jag gärna ha sett att den var lite längre (men då kanske den inte hade varit en novell längre).

Tack Ingvar Hellsing Lundqvist för rec.exet!

När Madonnan återvände till San Veronica finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok
CDON Häftad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar