torsdag 22 mars 2018

Hett i hyllan #136


På torsdagar är det dags att plocka i hyllorna och visa upp sina synder, dvs böcker man skaffat men som sen bara stått i bokhyllan. Det är alltså dags för Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

----------------------

Jag tog fram ett loppisfynd igen.




Åter till Cold Mountain av Charles Frazier
Baksidestext:
"Inman, som är soldat i sydstaternas armé, ligger sårad på ett fältsjukhus i North Carolina. Han har upplevt det amerikanska inbördeskrigets alla fasor, levt i dödens närhet, deltagit i förödelsen.
En natt flyr han från sjukhuset och ger sig ut på den långa vandringen hem till Cold Mountain och Ada, hans älskade. Vägen genom det ödelagda Södern är kantad av strapatser och faror - plundrare, soldathopar och mördarband - men också av goda människor och hjälpande händer.
Skildringen av Inmans dramatiska färd varvas med berättelsen om Ada som lever ensam på gården hon ärvt efter sin far. I en värld som kriget för alltid förändrat är hennes tillvaro minst lika präglad av kampen för överlevnad som Inmans."


Den här boken köpte jag på loppis innan jag började blogga så jag har inte koll på exakt när, förutom att det måste varit 2012 eller tidigare. Den här har filmatiserats med Jude Law, Nicole Kidman och Renée Zellweger i rollerna och jag har faktiskt sett filmen. Det var nog mycket därför jag köpte boken när jag hittade den för en billig peng.
Jag kommer fortfarande ihåg filmen, men jag är inte speciellt sugen på att läsa boken längre. Alltså åker den nog ner i utrensningslådan.



3 kommentarer:

  1. Den här boken läste jag för ganska många år sedan. Jag klickade inte alls med boken, tyckte rent av att den var jättedålig.

    SvaraRadera
  2. Jag har sett filmen och den var skitbra

    SvaraRadera