måndag 12 mars 2018

Recension: Bortom varje rimligt tvivel av Malin Persson Giolito

Titel: Bortom varje rimligt tvivel
Serie: Sophia Weber, del 2
Författare: Malin Persson Giolito
Format: Inbunden
Antal sidor: 452
Förlag: Piratförlaget
3 x 3 under 2018
Hyllvärmare 2018

"Jag ger dig en chans att uppfylla det som är varje advokats högsta dröm, säger Sophia Webers gamla professor. Att få en oskyldig man fri.
För tretton år sedan mördades en femtonårig flicka. Läkaren Stig Ahlin dömdes till livstids fängelse för mordet. Men ingen har glömt det bestialiska brottet. Stig Ahlin är känd som en av Sveriges mest hänsynslösa brottslingar.
När advokat Sophia Weber bestämmer sig för att hjälpa Stig Ahlin är det för att hon upptäckt avgörande brister i mordutredningen.
Men att Sophia gör sitt yttersta för att få sin klient frikänd väcker mångas avsky. Och ju mer hon får veta, desto svårare blir hennes arbete. Vad är hennes klient för man egentligen? Vad har han gjort? Och kommer hon någonsin att få veta sanningen?"

------------------------
Bortom varje rimligt tvivel är andra boken i serien om Sophia Weber och, som vanligt, har jag ännu inte läst första delen. Det här är också första boken av den här författaren jag läser så jag hade absolut inga förväntningar förutom att jag vet att väldigt många gillar hennes böcker.

Jag har alltid varit intresserad av böcker som har någon anknytning till verkligheten och man har ju kunnat läsa lite då och då i tidningarna om folk som suttit i fängelse i x antal år men som får sin resningsansökan beviljad och sen får en friande dom i en ny rättegång. Alltså är sådant här alltid lika aktuellt. En av de saker jag verkligen uppskattar med den här boken är hur realistisk intrigen är. Huvudpersonen Sophie Weber är ytterst trovärdig i sin yrkesroll som advokat, fast det vore väl konstigt annars med tanke på att författaren är jurist och alltså bör vara väl förtrogen med yrket och kunna de juridiska processerna ordentligt.

Boken följer två tidslinjer, då, när brottet begicks, och nu, när fallet gås igenom på nytt. Mordet på den femtonåriga flickan är hemskt och man förstår verkligen varför den dömda mördaren är avskydd av de flesta. Att Sophia tänker sig noga för innan hon antar utmaningen med att få en reningsansökan godkänd är förståeligt, men där kommer man också till en av de få punkter som för mig känns lite orealistiska. Ja, jag är väldigt cynisk, men jag tror inte advokater tar sig an högprofilerade fall av idealism. Det är sådana fall som gör att man blir känd, tjänar storkovan och kan välja och vraka bland erbjudandena. Ingen idealism där inte!

Jag är alltid lite skeptisk när jag börjar läsa böcker av hyllade författare men den här gången blev jag inte besviken, boken är både spännande och intressant. Den här serien vill jag verkligen följa men först ska jag se till att läsa första delen i serien.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Malin Persson Giolitos websida


Bortom varje rimligt tvivel finns att köpa hos t ex

Adlibris Storpocket/E-bok
Bokus Storpocket/E-bok
CDON Storpocket/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar