tisdag 27 mars 2018

Recension: München av Robert Harris

Titel: München
Originaltitel: Munich
Författare: Robert Harris
Format: Inbunden
Antal sidor: 338
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"September 1938. Hitler är fast besluten att starta ett krig. Chamberlain vill desperat bevara reden. Oenigheten leder till ett historiskt möte i München om Europas framtid.
Samtidigt som führerns tåg åker söderut genom Tyskland, korsar premiärministerns flygplan den Engelska kanalen. Tillsammans med makthavarna reser två vänner som inte har setts på sex år. Hugh Legat är en av Chamberlains privata sekreterare. Paul Hartmann är en tysk diplomat och medlem av anti-Hitler-rörelsen. Nu korsas deras vägar i händelsernas centrum. Hur långt är de beredda att gå för att förhindra ett krig?"

----------------------------

Så fort jag såg att den här skulle komma ut så kände jag att jag måste läsa den. Inte nog med att jag gillar den här författarens böcker men ämnet är också väldigt intressant.

Maken är väldigt intresserad av historia och andra världskriget  och i och med det så har jag också läst en del om det. Den stora skillnaden mot vad jag läst tidigare är att Harris lyckas ge liv åt historien på ett sätt som gör att man verkligen befinner sig där, mitt bland dessa världsledare, i förhandlingarna om ett landområde och under hotet av ett världskrig.
Det är lite intressant hur positivt Harris beskriver Chamberlain, med tanke på hur mycket kritik Chamberlain fick för sin eftergiftspolitik. Å andra sidan så jobbade han verkligen hårt för att bevara freden, även om han nog var lite väl blåögd, människor som Hitler går det inte att lita på. Och nu vet man varifrån citatet "Fred i vår tid" kommer ifrån.

Även om båda huvudpersonerna, Hugh Legat och Paul Hartmann, inte precis befinner sig mitt i händelsernas centrum så är det intressant att följa förhandlingarna genom deras ögon. Och ännu mer intressant blir det när man får veta lite mer om deras bakgrund och om deras inställning till både Hitler och förhandlingarna, båda är ju egentligen villiga att gå ganska långt för freden.

Författaren har, som vanligt, gjort omfattande research och man får ordentlig inblick i vad Münchenöverenskommelsen handlade om och vad den ledde till. Berättelsen är lättläst, spännande och intressant och jag ser verkligen fram emot fler böcker av den här författaren. Med den här boken har Robert Harris definitivt blivit en av mina favoritförfattare. München åker direkt in bland mina Årets favoriter!

Tack Bookmark förlag för rec.exet!




Mina recensioner av författarens andra böcker

En officer och spion
Konklaven

München finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


1 kommentar:

  1. Den vill jag läsa! Tyckte väldigt mycket om En officer och spion. Konklaven ska jag precis köpa.

    SvaraRadera