torsdag 22 mars 2018

Helgfrågan vecka 12


Det har ju varit soligt och fint i ett par dagar så jag misstänker att min hjärna fått signalerna lite fel och att jag fått en tidig släng av vårtrötthet. Jag har absolut ingen energi till någonting och efter att ha sovit i 10 timmar (vilket är ungefär dubbelt så mycket som jag vanligtvis sover) så ville jag bara ligga kvar i sängen och sov ett litet tag till. Och nu har jag precis gått upp efter min vanliga kvällsvila och är fortfarande lika trött. Men lite ska jag nog orka, nu är det ju dags att svara på Helgfrågan  som lyder

Vilken är din bästa deckare?
(skulle man mot förmodan inte läsa deckare så tipsa om en annan fempoängare.)
Bonusfråga: Ibland är det gott med lite kalla rätter, jag brukar göra en ris och räklåda jag tycker är god. Vad brukar du göra? 
------------------

Jag läser ju en del deckare och har läst en hel massa väldigt bra deckare så det där är en helt omöjlig fråga att svara på. Det finns ju så många olika typer av deckare och därmed många olika favoriter. Så att välja ut en enda är helt enkelt omöjligt.

Är det påskmat så har jag inga tips. Vi äter kanske en lite festligare middag under påsken, men inte direkt någon påskmat.
Annars så gillar jag sallad och har redan börjat längta efter att det ska bli så varmt att det är dags för en sallad igen (när det är kallt ute är det ingen hit att äta kallt också).
En av favoritsalladerna är




Yakisallad, dvs sallad med Yakiniku-kött och med gräslöksdressing








men det funkar också med andra sallader, speciellt när det blir med våra hem,gjorda dressingar till, t ex salamisallad med rosa vitlöksdressing och kycklingsallad med stark currydressing.





























12 kommentarer:

  1. blir sugen på sallad, deckare ser jag helst som film.

    SvaraRadera
  2. Kall mat när det är kallt får mig att frysa något helt otroligt. Längtar efter värme så jag kan äta sallad igen :)

    SvaraRadera
  3. Ja, det finns sannerligen många olika deckare. Särskilt om man vidgar begreppet lite till att innefatta all spänningslitteratur.

    SvaraRadera
  4. Vi äter inte heller någon speciell påskmat däremot läser jag mycket deckare, men det gör jag ju alltid :)

    SvaraRadera
  5. den där salladen med Yakinikukött låter gott. kall mat under den/de kalla årstiderna är inte så gott

    SvaraRadera
  6. Sallad är ofta gott, men ju varmare det blir desto godare

    SvaraRadera
  7. Äter inte heller någon särskild mat under påsken förutom memma, det vill jag ha. ;)

    SvaraRadera
  8. Den där salladen såg väldigt intressant.

    SvaraRadera
  9. Det är svårt att tipsa om bara en bok.

    SvaraRadera
  10. Sallader är alltid uppfriskande att äta.

    SvaraRadera
  11. Sallader är toppen, speciellt på sommaren.

    SvaraRadera