tisdag 13 mars 2018

Kulturkollos veckoutmaning: Vilken kultur förknippar du med Paris?



Kulturkollos veckoutmaning den här veckan handlar om Paris och utmaningen lyder

Er uppgift är att berätta om kultur som ni förknippar med Paris. Det kan vara böcker, film, konst, musik eller kanske någon person som du tycker hör ihop med staden. Du får också gärna ge tips på saker att göra om man själv reser dit.

---------------

Jag har aldrig varit i Paris men det skulle vara väldigt roligt att besöka den staden. Det finns en hel del som jag förknippar med Paris


Konst 

Det finns en hel massa inom konsten som jag förknippar med Paris, men jag tar upp den som faktiskt ÄR Paris för mig







Henri Toulouse-Lautrec, vars målningar av flickorna i Montmartre och speciellt La Goulue på Moulin Rouge är helt otroliga.
Boken Målaren på Moulin Rouge av Pierre LaMure handlar om Toulouse-Lautrec och den tyckte jag väldigt mycket om.










Musik

Här finns det bara en enda för mig, nämligen Edith Piaf




Vill man läsa om så  finns t ex boken Piaf av Simone Berteaut och den tycker jag väldigt mycket om.


Litteratur

Här är det Émile Zola som dyker upp i huvudet i första hand




Hallarna (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken) är den första boken jag läste av den här författaren, och den öppnade mina ögon för Zola. Hans miljöbeskrivningar är helt otroliga. Jag var helt fast i hans böcker  under lång tid och läste nog de flesta av dem och nu blir jag enormt sugen på en omläsning.










4 kommentarer:

  1. Länge sedan jag läste något av Zola och Hallarna har jag inte läst. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Jag förknippar nog Paris med mode och lyxiga bakverk men har aldrig varit där!

    SvaraRadera
  3. längesedan jag var där. reser gärna till andra destinationer. Piaf - biografin tyckte jag mycket om

    SvaraRadera