tisdag 20 mars 2018

Veckans topplista vecka 12: Svenska klassiker


Idag är det tisdag och då är det dags för Veckans topplista som arrangeras av Johannas deckarhörna. Veckans tema är

Svenska klassiker

---------------------

Jag undvek länge svenska författare och då speciellt klassiker (skolan lyckades faktiskt få mig att avsky all svensk litteratur), så jag läste bara de jag var absolut tvungen att läsa. Det är först på senare år jag börjat läsa böcker av svenska författare, men det betyder att jag än så länge bara läst några av klassikerna. Böckerna är inte listade i någon inbördes ordning.




1 Utvandrarserien av Vilhelm Moberg (Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna, Sista brevet till Sverige)
Läste jag för inte så länge sedan











2. Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf
Läste jag för ganska så länge sedan











3. Pippi Långstrump av Astrid Lindgren
Jag läste alla böcker jag kunde få tag på en gång i tiden för väldigt länge sedan.










4. Mor gifter sig av Moa Martinson
Den här har jag läst för ganska länge sedan och har faktiskt tänkt mig att läsa om vid tillfälle. Jag fick hela trilogin av min mamma så det är bara att sätta igång när jag väl känner för det










5. Stad-serien av Per Anders Fogelström
Läste första delen i skolan för länge sedan men då var jag inte intresserad. Nu har jag blivit mer och mer sugen på att läsa hela serien, men måste först se till att skaffa böckerna.








14 kommentarer:

  1. Fina böcker allihop. Bra att Pippi kom med.

    SvaraRadera
  2. Ibland tror jag att skolan ställer till det ordentligt, i all sin välmening. Utvandrarserien läste jag dock helt frivilligt när jag gick i nian :)

    SvaraRadera
  3. Ja Pippi Långstrump kunde man ju också valt. Moberg och Fogelström är författare jag gillar jättemycket.

    SvaraRadera
  4. Har haft lite samma problem. Jobbar med mig själv och sen kanske det blir läst mer än klassiska svenska barnböcker.

    SvaraRadera
  5. Kejsaren av Portugallien är riktigt bra. Heja Selma! :-)

    SvaraRadera
  6. har läst dina fem. skolan förstörde Nässlorna blomma för mig i många år.

    SvaraRadera
  7. Bra topplista, två lika har vi! Kul med Pippi, hon hör hemma här (jag valde en annan barnbok)

    SvaraRadera
  8. Många bra på din lista men favoriten blir nog Pippi! :)

    SvaraRadera
  9. Kejsaren av Portugallien har jag lyssnat på :)

    SvaraRadera
  10. Inte läst någon enda av Moa Martinson eller Fogelström, men de andra tre är lästa. Inte kul när skolan förstör läsglädjen för viss sorts litteratur, så borde det ju inte vara.

    SvaraRadera
  11. Pippi kom med hos mig också, ett måste känns det som ;)

    SvaraRadera
  12. Jag lyckades faktiskt bli intresserad av en del klassiker genom skolan

    SvaraRadera