lördag 17 mars 2018

Recension: Fyren mellan haven av M.L. Stedman

Titel: Fyren mellan haven
Originaltitel: The Light Between Oceans
Författare: M.L. Stedman
Format: Pocket
Antal sidor: 378
Förlag: Ponto pocket
3 X 3 under 2018
Hyllvärmare 2018
Kaosutmaningen nr 4

"Efter fyra uppslitande år på västfronten tar Tom Sherbourne anställning som fyrvaktare på Janus Rock, en ensligt belägen ö utanför Australiens kust, med sin unga hustru Isabel som enda sällskap.
En natt spolas en båt upp på stranden. i den vinddrivna farkosten finner fyrväktarparet en död man, men också ett spädbarn som är vid liv. Tom vill först låta underrätta myndigheterna, me Isabel, som genomlidit tre missfall, ser barnet som svaret på alla hennes böner. Mot bättre vetande beslutar de sig för att behålla det lilla flickebarnet. Det är först två år senare, när de återvänder till fastlandet, som paret inser att den händelse som gett deras tillvaro en mening samtidigt slagit en annan människas liv i spillror."

------------------------------

Jag köpte boken mycket för att ja hört så mycket positivt om den, hur många som helt enkelt älskade den och tyckte den var så fruktansvärt bra. Men med hyllningarna i åtanke har jag väntat med att läsa den i ett försök att inte påverkas alltför mycket av andras åsikter. Men nu var det äntligen dags att läsa den kände jag.

Själva miljön med den ödsliga ön utanför kusten var bara så rätt för mig, jag gillar precis sådana miljöer. det ska vara lite kargt och ensamt. Och Tom är precis den rätta typen av person för att bo på en sådan plats, lite av en ensamvarg som har en tendens att grubbla på saker och ting och behöver en plats att vara på där han kan komma igenom sina upplevelser från kriget. Eftersom jag ändå känner lite för Tom så har jag lite svårt att förstå varför han fastnar för Isabel och varför hon fastnar för honom. Kanske är det så enkelt att motsatser dras till varandra, men det finns ändå en del där som, för mig, inte riktigt funkar. Vad jag definitivt har svårt för är att tro att någon som Isabel skulle vara nöjd med att bo på en ensligt belägen ö med bara en person som sällskap, hon är inte den typen av människa.

Den här boken handlar mycket om rätt och fel, om lojalitet och om kärlek och längtan, det finns många moraliska dilemman att ta ställning till. Trots att dessa dilemman är intressanta och ger upphov till en del funderingar och miljön är precis i min smak så berörs jag, märkligt nog, inte av den här berättelsen eller personerna i den. Kanske hade jag för höga förväntningar på boken, kanske är det något annat, men jag blev faktiskt smått besviken. Jag förstår helt och hållet varför så många tycker om den men mig lämnar den oberörd.

Fyren mellan haven har filmatiserats med Alicia Vikander i en av huvudrollerna. Jag borde nog se filmen för att se om den fungerar bättre för mig.




Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett inlägg HÄR


Fyren mellan haven finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok


1 kommentar:

  1. Jag valde ju att se filmen i stället för att läsa boken, men den funkade inte för mig. Jag blev aldrig berörd.

    SvaraRadera